Tippek fókuszolóknak

A folyamatkérdések elsőre lehet, hogy nem világosak mindenkinek. Az alábbi szöveg segítséget jelent a kérdések/instrukciók teljesebb megértésére, amelyeket a kísérő mond folyamat közben. Köznapibb példákért és magyarázatért olvasd el a Fókusz kifejezések magyarázata a mindennapok tükrében című postot.

Mi mit jelent?

Fókuszolás közben lényegében kérdéseket teszünk föl önmagunknak, majd megfigyeljük, hogy mi érződik a testünkben.

A figyelem testi érzetek felé fordítása. Célszerű először a végtagokkal kezdeni, majd fokozatosan haladni a test középső része felé (kar, lábak, fej, mellkas, test belső-középső része).

– ,, figyelmet szentelek a testi érzéseimnek”

Következő lépésben megnézzük, hogy mi az ami belül érződik. Továbbá arra is van mód, hogy kiválasszunk egy bizonyos témát amivel foglalkozni szeretnénk. Ekkor megérezzük, hogy miközben tudatosítjuk ezt a témát, mit érzünk belül.

-,, Mi az ami most érződik idebenn?” vagy ,, Ezzel a bizonyos témával kapcsolatban, mi kéri a figyelmemet a testemben?”

Elfogadása annak, ami érkezett.

-,,Üdvözlöm és elfogadom azt, amit érzek /ami érkezett.”

A testi érzet legpontosabb megragadása. Hogyan néz ki (szín, alak, kiterjedés), milyen a minősége (lényegében bármilyen jelző lehet), hogyan érződik, és ismerős-e a mindennapokból?

-,,Megpróbálom a legjobban megragadni ezt az érzést.”

Ellenőrizzük, hogy az érzéshez kapcsolódó minőségek, képek és gondolatok ténylegesen összefüggésben vannak-e a testi érzettel.

-,,Ellenőrzöm, hogy illeszkednek-e a megtalált minőségek.”

Ottmaradunk az érzés mellett, a nekünk megfelelő távolságban. Figyelemmel kísérjük azt, ahogyan az érzés alakul.

-,,Érdeklődő figyelemmel az érzés mellett maradok, hogy minél teljesebben megmutatkozhasson.”

Nyílt kérdéseket teszünk fel a testünkben lévő érzetnek (csak semmi “miért” kérdés).

-,,Megérzem, hogy van-e érzelmi minősége.” ,, Megkérdezem, hogy mi az ami pont ilyenné teszi ezt az érzést. (érzelem vagy testi minőség)” ,,Van-e még valami, amit meg szeretne mutatni az érzés?” ,,Mire van szüksége, hogy megváltozhasson?” ,,Megkérdezem, hogy mire van szüksége ahhoz, hogy nagyszerűen érezhessem magamat?”

Az üzenet fogadása.

-,,Biztosítom az érzést, hogy tudomásul vettem az üzenetét.”

A folyamat lekerekítése.

-,,Megérzem, hogy megállhatok-e ennél a pontnál.”

Hosszútávú hatás biztosítása, a folyamat tudatosítása.

-,,Megígérem az érzésnek, hogy ha szükséges, akkor még foglalkozom vele.”

Köszönet kinyilvánítása, fogékonyság erősítése.

-,,Megköszönöm a testemnek mindazt, amit megmutatott.”

Barbara McGarvin és Ann Weisner Cornell nyomán (The Focusing Institute – 1996)

Share